کد مطلب:301654 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:234

شیخ احمد امینی (پدر علامه امینی)


شیخ احمد كه پدر مرحوم علامه امینی می باشد در سال 1287 هجری در «سردها» بدنیا آمد و در سال 1304 هجری به تبریز مهاجرت نمود. وی از فقها و فضلا و مجتهدین مسلم زمان خویش و در زهد و تقوی زبانزد خاص و عام بود. بقدری سلیم النفس و خلیق بود كه كسی او را در طول عمرش- جز در مسائل مذهبی- خشمگین ندیده بود. چنان به آداب اخلاقی متخلق بود كه اطرافیان را به اعجاب وا می داشت. با آنكه از مقام علمی شایسته ای برخوردار بود همواره از شهرت و معروفیت دوری می جست و از هرگونه تظاهر و ریا پرهیز می كرد. آیه الله سید میرزا ابوالحسن انگجی تبریزی (متوفای 1357 هجری) كه از مراجع عظام زمان خویش بود؛ همواره در مجالس و محافل خود


می گفت: «شیخ میرزا احمد امینی از كسانی است كه در زهد و تقوایش شكی نیست و بدون تردید فردی مجتهد است منتها از خوف تظاهر به ریا و از ترس شهرت طلبی همیشه فضائل خویش را مخفی می نماید».

شیخ احمد مقدمات علوم دینی را نزد پدر بزرگوارش در تبریز كسب نمود و سپس از دیگر اساتید موجود در تبریز استفاده كرد و نزد افاضل تبریز نظیر علامه میرزا اسد الله بن حاج محسن تبریزی- كه از نوادر فقها و از عالمان جامع معقول و منقول زمان خود بود- به تلمذ پرداخت.

از تالیفات وی- كه مرحوم شیخ آقا بزرگ در كتاب نقباء البشر و همچنین عمر رضا كحاله در معجم المولفین نیز به آن اشاره نموده اند- كتاب تعلیق او بر مكاسب شیخ مرتضی انصاری است. نوشته های دیگری چون تعلیق بر لمعه و رساله ای در فقه نیز از آثار علمی اوست. از جمله علمایی كه به او اجازه ی روایت اعطا نموده اند آیات زیر می باشند:

1- مرحوم آیه الله سید میرزا علی شیرازی (متوفای 1355 هجری).

2- مرحوم آیه الله سید ابوالحسن موسوی اصفهانی (متوفای 1365 هجری).

3- مرحوم آیه الله شیخ محمد حسین غروی اصفهانی (متوفای 1361 هجری).

4- مرحوم آیه الله سید حسین طباطبائی بروجردی (متوفای 1380 هجری مطابق با 1340 هجری شمسی).

5- مرحوم آیه الله شیخ میرزا علی ایروانی (متوفای 1354 هجری).

6- مرحوم آیه الله شیخ میرزا رضی بن محمد حسن زنوزی تبریزی (متوفای 1360 هجری).


7- مرحوم آیه الله شیخ میرزا احمد مجتهد تبریزی قراچه داغی.

8- مرحوم آیه الله شیخ میرزا فتاح شهیدی (متوفای 1372 هجری).

9- مرحوم آیه الله شیخ میرزا خلیل آقا مجتهد بن میرزا حسن (متوفای 1368 هجری). [1] .

مرحوم شیخ احمد- مانند پدرش امین الشرع- در سن 83 سالگی در بیست و نهم ربیع الاول سال 1370 هجری (مطابق با هفدهم دیماه 1329 هجری شمسی) در تهران وفات یافت و در شهر قم در «قبرستان نو» بخاك سپرده شد.


[1] خوانندگان كه مايل به كسب آگاهي از حيات اين آيات و همچنين كسب اطلاع از حيات اساتيد ديگري كه پس از اين به نام آنها اشاره خواهد شد مي باشند؛ به مقدمه كتاب الغدير (چاپ 1396 ه / 1976 م تهران) كه به قلم استاد گرانمايه حضرت حجه الاسلام و المسلمين شيخ رضا اميني نجفي نگارش يافته مراجعه فرمايند.